Po všetkých stránkach najmenej pochopiteľný zárez v diskografii KREATOR. Zároveň snáď najtvrdší, najagresívnejší a najbrutálnejší album, aký kedy nemecká kohorta natočila. Ak si všímate štýlový vývoj a posun kapely v deväťdesiatych rokoch, oveľa logickejším nasledovníkom revolučného počinu „Renewal“ sa zdá byť materiál, ktorý vyšiel pod názvom „Outcast“ až o celé dva roky neskôr.
V roku 1995 ako keby kapela zazmätkovala a strhla kormidlo späť k bezpečným thrashmetalovým končinám. Možno za to mohol fenomenálny úspech nahrávky „Chaos A.D.“, s ktorou v roku 1993 zažiarila brazílska SEPULTURA. Možno to bolo naozaj tak, ako mi v rozhovore v lete 2000 spomínal Mille – pri nahrávaní albumu „Cause For Conflict“ sa realizoval predovšetkým talentovaný bubeník Joe Cangelosi. Samotný Petrozza v tom čase ako keby stratil hudobnú inšpiráciu a všetku svoju frustráciu ventiloval v textoch. Tie sú plné sociálno-politického napätia, zloby, nenávisti a hnevu. „Catholic Despot“, „Men Without God“ a „Dogmatic“ pridávajú celej nahrávke navyše veľmi silný anti-náboženský podtón.
Albumu dominuje predovšetkým rýchle tempo, miestami priam punková energia a ostré thrashové riffovanie. Najsilnejšie momenty a zároveň na dlhý čas koncertné trháky - ako už spomínaná jedovka „Catholic Despot“ či jedna z najlepších kompozícií od KREATOR vôbec, kvalitne našliapnutá hitovka „Lost“ sú v tomto prípade najžiarivejšími príkladmi. Záverečná, riadne zaťažkaná a temná hymna „Isolation“, podporená opäť raz veľmi pôsobivým videoklipom, zasa skvelou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo.
Od vydania „Cause For Conflict“ uplynie čoskoro 14 rokov. Výborný zvuk, zaujímavé nápady a predovšetkým nezvyčajná koncentrácia frustrácie a hnevu z neho stále robia silný počin v kariére nemeckej stálice – dvomi slovami jednoducho a jasne opísateľný ako brutálny výplach. Škoda, že si ho vtedy nemohli naživo vychutnať stovky slovenských fanúšikov, ktorí sa zbytočne tešili na show v Košiciach. Tá sa nekonala aj napriek tomu, že KREATOR boli na mieste činu pripravení vystúpiť. Veru, rôzne pochybné indivíduá sa vtedy na Slovensku tvárili ako organizátori koncertov.